Sök:

Sökresultat:

748 Uppsatser om Visuell uppmärksamhet - Sida 1 av 50

Visuell men inte auditiv och olfaktorisk förestÀllningsförmÄga predicerar med kreativitet

Syftet med föreliggande uppsats var att undersöka relationen mellan olika typer av förestÀllningsförmÄga (visuell, olfaktorisk, auditiv samt visuell bildkontroll) och kreativitet hos vuxna. Ett bekvÀmlighetsurval genomfördes med 86 deltagare. Instrument för sjÀlvskattning av mental förestÀllningsförmÄga i de olika sinnesmodaliteterna samt för visuell bildkontroll och kreativitet anvÀndes. En multipel regression genomfördes och en nÀrmare granskning visade att endast visuell förestÀllningsförmÄga signifikant predicerade poÀngen pÄ kreativitetsskalan. Visuell bildkontroll lÄg precis över grÀnsen för att vara signifikant.

Titta, lyssna och hÀrma! : En studie som undersöker imitationsförmÄgan för auditivt och visuellt presenterat material hos typiskt utvecklade barn mellan 4 och 8 Är.

Syftet med studien var att underso?ka imitationsfo?rma?gan fo?r auditivt och visuellt presenterat material hos typiskt utvecklade barn mellan fyra och a?tta a?r. Den visuella imitationen underso?ktes i form av meningsfulla samt icke-meningsfulla handlingar. Den auditiva imitationen underso?ktes i form av meningsfull meningsrepetition samt icke-meningsfull nonordsrepetition.

Hur ökas implementering av visuella arbetssÀtt inom Skanska?

Visuella arbetssÀtt har visat sig vara effektivt inom byggbranschen. Studien omfattar de visuella arbetssÀtt som Skanska anvÀnder sig av; visuell styrning och visuell projektering. Syftet med studien Àr att öka antalet projekt som vÀljer att implementera arbetssÀtten. DÀrav har underliggande problem identifierats varför inte projekt vÀljer att implementera arbetssÀtten i den utstrÀckning som Skanska önskar.Det har visat sig under studiens gÄng att visuell projektering har implementerats i större utstrÀckning Àn visuell styrning, detta för att visuell projektering har ett mer utvecklat underlag. En jÀmförelse av verktygens implementering har gjorts..

Visuell kommunikation- sÀljfrÀmjande ÄtgÀrd för ökad försÀljning av miljövÀnliga plagg i butik

I denna uppsats om visuell kommunikation kommer olika teorier att tas upp, vi har genomfört intervjuer med kunder, gjort observationer i butiker och sammanstÀllt fakta för att ta reda pÄ hur en förbÀttrad visuell kommunikation av de miljövÀnliga plaggen kan pÄverka konsumenter att handla mer miljövÀnligt. Engelsk titel: Visual communication- sales promotion of eco-friendly garments in storesEngelska nyckelord: Visual communication, Sustainability, Environmental clothing, Consumer behaviorSammanfattning pÄ engelska:.

Butiken mÄste hjÀlpa ögat att se : En studie om effekten av visuell stimuli pÄ köpbeteende

Syfte: Uppsatsen syftar till att utreda i vilken utstrÀckning visuell stimuli i form av informativ skyltning kan frÀmja kunders köpbeteende angÄende miljömÀrkta produkter. Studien Àmnar Àven klargöra om priskampanjer har en inverkande effekt pÄ sambandet mellan visuell stimuli och köpbeteende i butikslandskapet.Metod: Undersökningen baseras pÄ en kvantitativ metod och resultatet bygger pÄ statistiska analyser. En hypotestestande deduktiv ansats med en experimentell undersökningsdesign har tillÀmpats. Sammanlagt genomfördes 832 observationer pÄ ICA Maxi Stormarknad i Kalmar.Resultat och slutsats: Studiens resultat visar att visuell stimuli, i form av informativa skyltar, pÄverkar individers köpbeteende. Priskampanjer dÀremot, har ett större inflytande pÄ köpbeteendet vilket medför att det inte kan statistiskt sÀkerstÀllas att visuell stimuli kan överkomma ekonomisk rationalisering..

Har storleken betydelse? : Om att kombinera text och bild i reklamannonser

FramgÄngsfaktorer för svenska tillverkningsföretag att lyckas i Ryssland..

Effekter av visuell feedback pÄ slutanvÀndaren inom design av grÀnssnitt för webben

Redan 1899 skrev Woodworth om iakttagelser av effekten av visuell feedback pÄ rörelser. Sedan dess har ett stort antal studier berört Àmnet och studerat effekterna de medför. Denna studie anser att det finns brister i kunskapen om visuell feedbacks effekter inom vardaglig anvÀndning. Genom att lÄta deltagare anvÀnda och utvÀrdera instanser av en bokningsplattform för biljetter till ett event har studien observerat anvÀndarens upplevelse och effektivitet under processen.Den insamlade datan analyserades via variansanalys men lyckas inte avfÀrda nollhypotesen. Studiens resultat visade ingen korrelation mellan nÀrvaron av visuell feedback pÄ hover-funktionen och anvÀndarens effektivitet och upplevelse.

Visuell kultur som pedagogisk praktik : - ett nytt bildÀmne eller en angelÀgenhet för skolans alla Àmnen? En kartlÀggning av visuell kultur som begrepp och pedagogisk strategi.

Arbetet söker kartlÀgga visuell kultur som begrepp och pedagogisk strategi. Med utgÄngspunkt i teorier kring visuell kultur inom olika discipliner och utifrÄn olika lÀnders definitioner undersöks visuell kulturpedagogik i Danmark. En central frÄga i arbetet Àr huruvida visuell kultur Àr ett nytt bildÀmne eller en angelÀgenhet för skolans alla Àmnen. Undersökningen Àr hermeneutisk och bestÄr av tolkningar utifrÄn litteratur och intervjuer. För att se hur visuell kultur som pedagogisk strategi fungerar i praktiken har kvalitativa intervjuer genomförts med tre verksamma lÀrare i Danmark.

Visuella identiteter för norrlÀndska företag: en undersökning av norrlÀndska egenskaper och kÀnnetecken

Syftet med uppsatsen Àr att den ska bli ett underlag för norrlÀndska företag som vill stÀrka sitt varumÀrke i bÄde norra och södra Sverige med en norrlÀndskt prÀglad visuell identitet. Ett företag eller en organisation kan med en visuell identitet utrycka sig grafiskt pÄ samma sÀtt varje gÄng för att bygga upp en visuell igenkÀnning. Alla företag har en visuell identitet oavsett om de medvetet byggt upp den eller om de inte bryr sig. 15 respondenter i södra och norra Sverige har deltagit i en halvstrukturerad intervju bestÄende av ett frÄgeformulÀr och en visuell undersökning för att uppfylla uppsatsens syfte. Resultatet visar bÄde likheter och skillnader mellan sörlÀnningens och norrlÀnningens bild av Norrland.

Effektiv visuell kommunikation : En studie om framtagandet av ett sÀljmaterial

Detta examensarbete undersöker vad som utgör effektiv visuell kommunikation. Litteraturstudier om kommunikation och designprinciper har utförts. För att fÄ fördjupad kunskap har ett sÀljmaterial i form av en broschyr tagits fram Ät ett företag dÀr kunskap om effektiv visuell kommunikation applicerats. Detta har utgjort examensarbetets praktiska del. Arbetet har utförts efter Petterssons (2002) modell och resulterat i en broschyr med pop up- funktioner.

Visuell diskrimination av vokallÀngder : KÀnslighet för vokalduration och dess förhÄllande till visuell ordidentifikation

Svenska Àr ett kvantitetssprÄk dÀr vokalernas lÀngd kan vara betydelsebÀrande och förmÄgan att visuellt kunna diskriminera mellan vokalers lÀngder kan vara en relevant komponent i talsignalen. I denna studie undersöktes hur visuell diskriminationskÀnslighet för vokalduration förehÄller sig till lÀppavlÀsning.  Experimentbatteriet bestod av tre delar: visuell vokaldurationsdiskrimination (VDD), icke?lingvistisk durationsdiskrimination (ILDD) samt visuell ordidentifikation. VDD och ILDD baserades pÄ en 2AFC?design dÀr uppgiften var att bedöma vilket av tvÄ stimuli som presenterades under lÀngst tid.

Projektplanering med visuell metodik i byggbranschen

Examensarbetet utfördes pÄ NCC Halmstad under vÄren 2010. Syftet med examensarbetet var att klargöra vad visuell metodik kan tillföra byggbranschen och hur det upplevs av personer som utför byggprojektArbetet innefattar en kvalitativ och en litteraturstudie. Den kvalitativa studien genomfördes med hjÀlp av sju intervjuer inom Region Syd med personer som arbetat med den visuella metoden NCC Projektplanering. Intervjuerna har Àgt rum för att ta reda pÄ hur den visuella metodiken fungerar i praktiken.Litteraturstudien innefattar en utredning av begreppen Lean, Lean Production, Lean Construction, Last Planner och NCC Projektplanering. Den röda trÄden frÄn Lean till NCC Projektplanering Àr att genom stÀndigt förbÀttringsarbete skapa engagemang och ökad delaktighet.Den generella uppfattningen av NCC Projektplanering Àr positiv, dock varierar uppfattningen av metoden efter aktörernas instÀllning.

Automatiska registreringar som kan pÄvisa brunst hos mjölkkor

Med dagens vÀxande besÀttningar Àr det svÄrare att upptÀcka brunst hos mjölkkor genom visuell observation. Detta leder till ekonomiska förluster, minskat genetiskt framsteg, högre inkalvningsÄlder och lÀngre kalvningsintervall. För att underlÀtta brunstregistrering i besÀttningarna finns olika automatiska registreringar som kan upptÀcka fysiologiska eller beteendemÀssiga förÀndringar som framtrÀder hos kon vid brunst. Denna litteraturstudie sammanstÀller tre olika principer för brunstdetektering; visuell brunstdetektering, stegrÀknare och bestigningsdetektor, som kan vara antingen elektronisk eller manuell. Resultatet visar att stegrÀknare Àr den metod som upptÀcker flest brunstperioder medan visuell observation ger minst felaktigt detekterade brunstperioder.

Visuell hierarki och lÀsmönster : en studie om kontrast, storlek och positionering

Syftet med denna uppsats Àr att identifiera den mest effektiva egenskapen av en text eller sida för att uppnÄ visuell hierarki, som Àr ett verktyg för att fÄ det önskade flödet av uppmÀrksamhet i en sida eller webbsida genom att ge vissa element en viss vikt i kontrast, storlek och placering. Vi vill ge en möjlighet för vidare forskning snarare Àn att ge en slutsats som ger ett slutgiltigt svar pÄ frÄgestÀllningarna. Det finns fler sÀtt att manipulera text för att uppnÄ önskad visuell hierarki men vi valde de vanligaste. Detta arbete Àr baserat pÄ ett experiment som görs pÄ 50 deltagare med ett onlinefrÄgeformulÀr och tre sjÀlvgjorda bilder dÀr vi kan utvÀrdera resultaten, jÀmföra dem med andra teorier och berÀkna den mest effektiva uppmÀrksamhetsgivaren. Vi har ocksÄ utvecklat en hypotes om vad resultatet kommer att visa.

Planering och styrning av byggproduktion med visuell metodik

I traditionellt planeringsarbete isoleras arbetsgruppers teamwork genom ensamarbete. Ett sÀtt att förbÀttra teamworket och dÀrmed planeringsarbetet Àr att integrera de personer som ska utföra arbetet. En metod för integreringen Àr visuell metodik. Metoden Àr relativt ny i byggbranschen och har sitt ursprung frÄn tillverkningsindustrin. Hur byggproduktion drivs visuellt kan variera i omfattning.

1 NĂ€sta sida ->